Citotoetsen, betrouwbaar of niet?

Write

Ik las vandaag over de Citotoets: “De toetsen geven betrouwbare informatie geven over de ontwikkeling van een leerling ten opzichte van het voorgaande meetmoment of de voorgaande meetmomenten.”

Is het zo betrouwbaar? Hoe komt het dat er zoveel aandacht rondom deze meetmomenten is? Hoe belangrijk vinden ouders dit? Hoe belangrijk vindt een school dat ze een hoge gemiddelde score hebben? Hoe ervaart een kind dit? Creëert dit bij een groep kinderen spanning, omdat de uitslag van de Citotoets toch wel bepalend kan zijn? Als er spanning is bij een kind, is een dergelijke test dan echt zo betrouwbaar?

Frappant toch, dat nog veel volwassenen in onze trainingen willen leren hoe ze met druk en spanning om moeten gaan. In Finland is het bij de wet verboden om punten te geven op lagere scholen. Erg inspirerend. Is het nu niet juist niet de vraag hoe we in Nederland ook systemen kunnen creëren, die betrouwbare informatie geven, die niet afhangt van een kort meetmoment.

In elke fase van ons leven vormen we een zelfbeeld. Dit zelfbeeld, vaak gevormd door bepaalde situaties, heeft voor een langere tijd invloed op onszelf.  Is het voor een kind duidelijk dat een ‘ongewenste’ Cito-uitslag niet gekoppeld is aan de waardering die we hebben voor hem/ haar? Of – afhankelijk van de uitslag –  vormt een kind hier misschien toch een negatief zelfbeeld? Hebben ouders en leerkrachten voldoende in huis om een kind hierin te begeleiden?

Ik ben voorstander van het afschaffen van de Citotoets in huidige vorm. Ik denk dat er genoeg creativiteit en kennis is op de wereld om dit anders te kunnen aanpakken. Wat vind jij?

-Joyce-