Veerkracht, tips om goed in energie te blijven

Vrouw Man Thee

Pot jan dikkie! Waar is mijn veerkracht gebleven?  11 tips om goed in energie te blijven

Oh nee… Sh*t… De lockdown is weer verlengd….

Het vraagt veerkracht van ons.

Wat betekent eigenlijk veerkracht?

Blij zijn bij elke omstandigheid? Goed voor jezelf blijven zorgen? Of op moment dat het tegenzit dat je weet wat je moet doen om weer terug komen in energie die je verdient? De laatste 2 punten is hoe wij er in elk geval naar kijken.

We worden in deze periode extra uitgedaagd. Overigens hebben sommige mensen daar geen last van. Gelukkig maar. Zij vinden bijvoorbeeld het thuis werken wel lekker rustig. Of je dit fijn vindt of niet heeft trouwens veel te maken welke mix aan communicatiestijlen je hebt. Sommige mensen vinden alleen werken dan wel effectief. Of mensen die last hebben van ‘nice guy-gedrag’ vinden het nu soms ook wel makkelijker. Digitaal nee zeggen is iets makkelijker, dan nee zeggen tegen iemand met een donderwolk boven zijn hoofd die je kantoor plotseling binnen dendert. Er zitten dus zeker wel voordelen aan deze periode.

Maar er zijn veel mensen die hier wel last van hebben, jij misschien ook wel. Ik begrijp van veel klanten dat het een lastige tijd is om goed in energie te blijven. Ondernemers die ik spreek hebben stress, zien het soms even niet meer zitten. Mensen voelen zich alleen, missen oude gewoonten, live contact. Bijvoorbeeld gewoon simpel een bakje koffie en een praatje met een collega bij het koffiezetapparaat. Mensen vertellen mij dat ze zich alleen voelen en de afleiding door een vraag van hun collega juist nodig hebben. De dynamiek nodig hebben. En ik hoor van mensen dat ze evengoed nog streven naar een hoge lat, ook al weten ze dat dit eigenlijk niet mogelijk is, omdat de kinderen nu thuis zijn en iedereen aan één tafel zit. Het levert dagelijks frustratie op.

Een aantal tips om je veerkracht te vergroten:

  1. ACCEPTEER DE SITUATIE EN SPREEK EROVER:

Veerkracht gaat niet over vechten, maar over aanvaarden. Dus ja, het klinkt cliché, maar het is wat het is. En dat betekent dus ook dat het is wat het is, dat jij je soms rottig kan voelen in deze situatie. Stop je frustratie of eenzaamheid niet weg, maar spreek erover met anderen. Je zult merken dat je niet alleen staat en zo krijg je vanzelf tips over hoe zij met dingen omgaan.

  1. STOP MET VERGELIJKEN:

Soms denken mensen dat je door vergelijken je beter kan voelen, met name als jouw situatie iets beter is dan iemand anders’ zijn situatie. Maar vraag je zelf eens heel eerlijk af: krijg je daar oprecht energie van? Of gebruik je het slechts om je eigen situatie te negeren? Ook vergelijken door naar het groene gras van de buren te kijken levert energieverlies op.

  1. ZOEK ALTERNATIEVE OPLOSSINGEN:

Als je namelijk eerlijk kijkt naar je situatie en je ziet wat er niet en wel werkt, kan je oplossingen zoeken voor het gedeelte wat niet werkt. Al zijn het geen perfecte oplossingen. Bijvoorbeeld: mis je dat bakje koffie met die collega? Bel in de ochtend dan in met die collega, niet om het over werkzaken te hebben, maar gewoon dat informele praatje te houden. Mis je het rondje tijdens de lunchpauze? Vraag je buurvrouw om samen dat rondje te doen.

  1. DANKBAARHEID

Richt je dagelijks op de punten waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld dat de collega die met elk wissewasje jou weet te vinden, dit nu niet kan doen. Of dat de zon even lekker in je kantoor scheen vandaag. Of dat die knuffel van je kind net op een goed moment kwam. Of begrip wat je kreeg van je leidinggevende.

  1. ZIE JE SUCCES

Ik kan me voorstellen dat je niet alles afkrijgt wat je normaal gesproken wel doet. Bijvoorbeeld als je computer niet werkt en je kan de ICT’er niet bereiken of omdat het huiswerk van je kinderen meer begeleiding vraagt dat je had verwacht. Zorg dat de lat lager ligt dan je normaal gesproken hebt. Mijn TO DO list is nu aanmerkelijk kleiner, ondanks dat bij ons verkoop veel meer aandacht en tijd vraagt. Daarnaast, zorg dat je je richt op wat je allemaal wél hebt gedaan en gerealiseerd. Ik gebruik daarvoor mijn: WHAT DID I DO LIST.

  1. ZORG VOOR DAGELIJKSE BUITENLUCHT

Zuurstof en vitamine D zorgen voor een beter functionerend brein! Veerkracht komt niet alleen vanuit HOE je denkt, maar ook door een fit lichaam. En daar horen je hersenen natuurlijk ook bij. Die wandeling zorgt voor een betere balans tussen lichaam en geest. Maar ook dat kopje thee buiten, onder een dekentje en het tuinkacheltje aan geeft je een momentje van de o zo nodige frisse lucht! Ook zonder zon maakt je lichaam buiten toch vitamine D aan.

  1. BEWEEG EN EET, DRINK GEZOND!

Serotonine is verantwoordelijk voor je humeur wat een belangrijke rol speelt in je leven en je gevoel van welzijn. Een laag serotonineniveau kan leiden tot gevoelens van verdriet en ongeluk, en zelfs depressie. Wist je dat serotonine voor een groot deel geproduceerd wordt in je darmen? Eet je shit, dan voel je dus snel shit. Vervelend feitje, maar wel waar.

Beweging en Cardio-oefeningen zijn ook ideaal voor een verhoging van het serotonineniveau. Dus hop, die goede voornemens zijn echt belangrijk!

  1. LACH!

Endorfine zijn een soort van geluk stofjes die de hersenen afgeven. Door lachen, komt er in het lichaam endorfine vrij wat een goed gevoel geeft of pijndempend kan werken. Een goede lachbui kan dus ook helpen als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt.

Een paar weken geleden had ik het echt even helemaal gehad en met name in de supermarkt werd ik triest van alle trieste ogen boven die mondkapjes. Vanaf dat moment heb ik Theo Maassen op Spotify opgezocht en ging ik niet meer naar de supermarkt zonder met maatje Theo in mijn oren. Regelmatig hoorde je mij in de supermarkt keihard lachen door de grappen van mijn favoriete cabaretier, wat ook weer leidde tot leuke reacties van de andere boodschappende mensen. Zorg dus voor je dagelijkse lach!

  1. INVESTEER IN GOEDE RELATIES

Denk eens aan de mensen in jouw omgeving waar je blij en energiek van wordt! Nu ik een aantal mensen de revue laat passeren krijg ik al een glimlach. Laat staan dat ik ze nu echt zou zien. Zorg dus dat je in contact blijft! In de eerste lockdown belden we met vrienden en werden we steeds creatiever wat we wél met elkaar konden doen. Zo werd de Zoom-sjoelcompetitie met een hapje en drankje een favoriet. Een online cappuccino-momentje met een vriendin ook een gewoonte. En zo werd afspreken met een leukerd voor een wandeling ook een stimulans om meer te bewegen!

  1. MAAK EEN THUIS BUCKET LIST

Voor sommige dingen maak ik weinig tot geen tijd. Altijd druk met gelukkig veel andere leuke dingen. Zo heb ik de Taj Mahal wel gezien, maar de ‘Lourdesgrot’ in Sint Willebrord 15 minuten rijden van mijn woonplaats had ik nog nooit gezien. Deze stond al heel lang op mijn Bucket List. Overigens mag ik de Taj Mahal en deze Lourdesgrot niet in één zin noemen, vooral toen ik erachter kwam dat deze zelf geproduceerd was, maar toch… Zo heb ik ooit in Spanje de ‘route naar Santiago de Compostella’ gelopen. Maar deze route kan je ook starten in Nederland. Zo maak ik mijn route nu toch completer.

  1. BEPAAL JOUW STIP OP DE HORIZON EN VERTROUW HIEROP

Hoe de komende maanden gaan zijn weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat als de zon echt warmer wordt in het voorjaar en door de aantallen vaccinaties die stijgen het beter wordt. Ik heb dus mijn eigen stip op de horizon gezet. Een soort van ‘realistische’ stip op de horizon waarbij ik weet dat we onze business in elk geval weer kunnen gaan draaien zoals het zou moeten. Daardoor heb ik een plan voor de “stip” en na de “stip”. Dit vertrouwen en deze focus geeft me in elk geval energie om daarmee invloed op te hebben op wat wel kan.

Herken je dat een aantal van deze punten niet of te weinig uitvoert? Dan is het wijs om hierin te investeren. Want wat ik hoop, is dat we na enige tijd op deze periode terugkijken en dat je in elk geval kan zeggen: “Veerkracht? Dat is waar ik ZEKER beter in ben geworden in Corona-tijdperk!”

Joyce van der Velden, coach, trainer in persoonlijke ontwikkeling, persoonlijk leiderschap haalt haar inspiratie vaak uit haar dagelijkse leven. Met kleine zinnetjes van zichzelf, familie, vrienden of onbekenden, zinsneden uit artikelen, liedjes of boeken, spreuken uit films en media brengt ze haar eigen gedachten graag op gang om kritisch te zijn en te leren.

Met krachtige trainingsprogramma’s traint en inspireert ze mensen voor een hogere kwaliteit van leven, professioneel en persoonlijk.